Marilou van Eekeren-van den Broek

Bekkenbodem en zwangerschap

Na het intakegesprek en onderzoek voor diagnose wordt het behandeldoel met u besproken en de behandeling voor uw specifieke situatie vastgesteld.

Bekkenbodem
Bekkenbodemklachten bestaan voornamelijk uit ongewild verlies van urine en/of ontlasting, al of niet door plotselinge drukverhoging, bijvoorbeeld tijdens hoesten, niezen of lachen.

Een andere vorm is de drang- of 'urge'-incontinentie, waarbij ongewild urineverlies wordt afgewisseld door plotselinge hevige aandrang.
De oorzaak hiervoor kan een slecht functionerende bekkenbodem zijn na bijvoorbeeld een zwangerschap of in de overgang bij vrouwen c.q. na een prostaatoperatie bij mannen.
Gerichte oefentherapie van de betreffende spieren kan deze klachten verminderen of zelfs helemaal opheffen.

Zwangerschap
Pijnklachten in de rug en het bekken tijdens de zwangerschap komen vaak voor en worden veroorzaakt door de veranderingen die het lichaam ondergaat tijdens de zwangerschap.
Op u gericht advies en specifieke oefeningen om deze veranderingen te begeleiden kunnen nodig zijn om te kunnen blijven functioneren tijdens uw dagelijkse bezigheden.

Zwangerschapsoefeningen

Uw behandeling